|
Nasze przedszkole jest jednym z najstarszych w
mieście. Powstało w roku 1946. Początkowo posiadało tylko dwa oddziały,
ale z uwagi na szybko rosnącą ilość dzieci otwierano nowe.
W okresie
wyżu demograficznego w przedszkolu przebywało corocznie ok. 160 dzieci.
Taka stabilna sytuacja utrzymywała się aż do roku 1989.
Czas przemian społeczno - gospodarczych w Polsce odbił się echem na
ogólnym klimacie wychowania przedszkolnego. Wzrost bezrobocia i spadek
zamożności społeczeństwa ograniczył dzieciom dostęp do przedszkola, z
drugiej jednak strony otworzyły się wrota na nowe rozwiązania
dydaktyczne i idee. Wychodząc naprzeciw tym zmianom oraz uwzględniając
potrzeby dzierżoniowskiej społeczności, nasze przedszkole wprowadziło
następujące modyfikacje:
- spontaniczne - w odpowiedzi na zapotrzebowanie rozpoczęliśmy
przyjmowanie do przedszkola pierwszych, niepełnosprawnych dzieci.
Równolegle uzupełnialiśmy bazę dydaktyczno - terapeutyczną oraz
podnosiliśmy własne kwalifikacje z zakresu pedagogiki specjalnej. W roku
1997 przedszkole uzyskało status, jedynej na terenie naszego powiatu,
placówki integracyjnej;
- w roku 1997 opracowany został przez nauczycielkę Ewę Kopcio
program autorski „Zdrowy, czyli szczęśliwy” wprowadzający dzieci w
tajniki edukacji prozdrowotnej
i proekologicznej. Realizacja tego
programu oraz działania lidera przyczyniły się do uzyskania przez
przedszkole w roku 1997 certyfikatu placówki promującej zdrowie;
- w roku 2002 założyłyśmy Stowarzyszenie Na Rzecz Rozwoju i
Integracji „Uśmiech”, którego członkami są nauczyciele i przyjaciele
naszego przedszkola. Działalność Stowarzyszenia skierowana jest na pomoc
dzieciom niepełnosprawnym, dzieciom z rodzin dysfunkcyjnych oraz tym,
które uległy wypadkom drogowym. Oferta Stowarzyszenia wspiera i
uzupełnia pracę przedszkola;
- w roku 2003 nauczycielki przedszkola zaadoptowały dziewczynkę
sześcioletnią z Rwandy – Mukeszimanę Este,
- w roku 2004 przedszkole zostało otoczone patronatem akademickim
Dolnośląskiej Szkoły Wyższej Edukacji TWP z Wrocławia,
- w roku 2007 przedszkole otrzymało Międzynarodowy Certyfikat
Jakości „Partnerskie Przedszkole”.
Przedszkole dzisiaj
Placówka nosi nazwę: Przedszkole Publiczne nr 2 z
Oddziałami Integracyjnymi i Oddziałem Specjalnym. Jest
zlokalizowana w centrum miasta Dzierżoniowa, przy ulicy
Mierniczej 2, mieści się w wolnostojącym,
czterokondygnacyjnym budynku, otoczonym parkiem zieleni z
licznymi tarasami. Przedszkole posiada bardzo dobre warunki
lokalowe: duże, funkcjonalnie i estetycznie urządzone sale
zabaw i zajęć dla dzieci. Ponadto posiadamy salę
gimnastyczno - rehabilitacyjną, salę do światłoterapii i
hydroterapii, gabinet logopedy i psychologa, bogatą gamę
środków dydaktycznych i sprzęt audiowizualny.
Od 1992 roku dyrektorem placówki jest Karolina
Śmieszek. Przedszkole zatrudnia 10 nauczycieli i 9
pracowników administracyjno-obsługowych. Obecnie korzysta z
niego 110 dzieci, podzielonych na pięć grup wiekowych, z
których dwie są grupami integracyjnymi a jedna to zespół
rewalidacyjno - wychowawczy. Placówka jest zorganizowana w
taki sposób, iż liczba dzieci przypadających na jednego
nauczyciela nie przekracza 12, a cała grupa nie jest
liczniejsza niż 25. Dzieci uczą się i bawią pod kierunkiem
tych samych, nie zmieniających się co pewien czas
nauczycielek. Cała kadra pedagogiczna dba o swoje
doskonalenie zawodowe i podnoszenie jakości pracy z dziećmi.
Systematycznie uczestniczy w różnego rodzaju kursach,
szkoleniach i warsztatach, co udokumentowane jest w aktach
osobowych nauczycielek.
Przedszkole funkcjonuje zgodnie z ustawą o systemie oświaty
i zarządzeniem Ministra Edukacji Narodowej i Sportu w
sprawie prowadzenia placówek przedszkolnych.
Dbając o wszechstronny rozwój osobowości dziecka
korzystamy w roku szkolnym z różnych programów zgodnych z
Podstawą Programową Wychowania Przedszkolnego. Praca z
dzieckiem opiera się na:
- programie wychowania w przedszkolu;
- programie „Dzieci głęboko niezrozumiałe” M. Kwiatkowska.
Dodatkowo uzupełniamy programy:
- elementami technik i metod: Gruszczyk - Kolczyńskiej,
Bogdanowicz, Orffa i Labana, kinezjologii edukacyjnej,
psychostymulacyjnej metody rozwijania mowy i myślenia,
wybranymi elementami z programu Polskiego Stowarzyszenia
Pedagogów i Animatorów „Klanza”.
Pracujemy również w oparciu o opracowany samodzielnie:
- plan rozwoju placówki;
- miesięczne plany pracy dla poszczególnych grup;
- innowację pedagogiczną „Zdrowy, czyli szczęśliwy”;
- innowację pedagogiczną „Cztery pory roku” (program zajęć
plastycznych w grupach integracyjnych);
- indywidualne programy pracy z dziećmi z dysfunkcjami
rozwojowymi.
Fundamentalną zasadą pracy w naszym przedszkolu jest
oparcie się na przeświadczeniu, iż dobre przedszkole to
takie, które wspiera dzieci nie tylko w ich rozwoju
intelektualnym, ale przede wszystkim emocjonalnym i
motywacyjnym. Rozwija tym samym ich inteligencję
skrystalizowaną, czyli wszystkie zdolności powstałe w wyniku
zaangażowania inteligencji płynnej w rzeczywiste działania.
Robimy wszystko, aby nasze przedszkole było miejscem
pomagającym dziecku radzić sobie z problemami poznawczymi,
motywacyjnymi i emocjonalnymi. Wynika to ze świadomości, że
kształtowanie motywacji do uczenia się, koncentracji,
śmiałości i odwagi zwracania się o pomoc do nauczyciela to
zadania przedszkola równie ważne jak tworzenie warunków
sprzyjających rozwojowi intelektualnemu, zwłaszcza w
przypadkach dzieci o zróżnicowanych potrzebach edukacyjnych. |