O nas Organizacja Kadra Polityka jakości Oferta Grupy Program pracy Galeria
 

     Nasze przedszkole jest jednym z najstarszych w mieście. Powstało w roku 1946. Początkowo posiadało tylko dwa oddziały, ale z uwagi na szybko rosnącą ilość dzieci otwierano nowe.
W okresie wyżu demograficznego w przedszkolu przebywało corocznie ok. 160 dzieci. Taka stabilna sytuacja utrzymywała się aż do roku 1989.
Czas przemian społeczno - gospodarczych w Polsce odbił się echem na ogólnym klimacie wychowania przedszkolnego. Wzrost bezrobocia i spadek zamożności społeczeństwa ograniczył dzieciom dostęp do przedszkola, z drugiej jednak strony otworzyły się wrota na nowe rozwiązania dydaktyczne i idee. Wychodząc naprzeciw tym zmianom oraz uwzględniając potrzeby dzierżoniowskiej społeczności, nasze przedszkole wprowadziło następujące modyfikacje:
- spontaniczne - w odpowiedzi na zapotrzebowanie rozpoczęliśmy przyjmowanie do przedszkola pierwszych, niepełnosprawnych dzieci. Równolegle uzupełnialiśmy bazę dydaktyczno - terapeutyczną oraz podnosiliśmy własne kwalifikacje z zakresu pedagogiki specjalnej. W roku 1997 przedszkole uzyskało status, jedynej na terenie naszego powiatu, placówki integracyjnej;
- w roku 1997 opracowany został przez nauczycielkę Ewę Kopcio program autorski „Zdrowy, czyli szczęśliwy” wprowadzający dzieci w tajniki edukacji prozdrowotnej i proekologicznej. Realizacja tego programu oraz działania lidera przyczyniły się do uzyskania przez przedszkole w roku 1997 certyfikatu placówki promującej zdrowie;
- w roku 2002 założyłyśmy Stowarzyszenie Na Rzecz Rozwoju i Integracji „Uśmiech”, którego członkami są nauczyciele i przyjaciele naszego przedszkola. Działalność Stowarzyszenia skierowana jest na pomoc dzieciom niepełnosprawnym, dzieciom z rodzin dysfunkcyjnych oraz tym, które uległy wypadkom drogowym. Oferta Stowarzyszenia wspiera i uzupełnia pracę przedszkola;
- w roku 2003 nauczycielki przedszkola zaadoptowały dziewczynkę sześcioletnią z Rwandy – Mukeszimanę Este,
- w roku 2004 przedszkole zostało otoczone patronatem akademickim Dolnośląskiej Szkoły Wyższej Edukacji TWP z Wrocławia,
- w roku 2007 przedszkole otrzymało Międzynarodowy Certyfikat Jakości „Partnerskie Przedszkole”.

Przedszkole dzisiaj
     Placówka nosi nazwę: Przedszkole Publiczne nr 2 z Oddziałami Integracyjnymi i Oddziałem Specjalnym. Jest zlokalizowana w centrum miasta Dzierżoniowa, przy ulicy Mierniczej 2, mieści się w wolnostojącym, czterokondygnacyjnym budynku, otoczonym parkiem zieleni z licznymi tarasami. Przedszkole posiada bardzo dobre warunki lokalowe: duże, funkcjonalnie i estetycznie urządzone sale zabaw i zajęć dla dzieci. Ponadto posiadamy salę gimnastyczno - rehabilitacyjną, salę do światłoterapii i hydroterapii, gabinet logopedy i psychologa, bogatą gamę środków dydaktycznych i sprzęt audiowizualny.
     Od 1992 roku dyrektorem placówki jest Karolina Śmieszek. Przedszkole zatrudnia 10 nauczycieli i 9 pracowników administracyjno-obsługowych. Obecnie korzysta z niego 110 dzieci, podzielonych na pięć grup wiekowych, z których dwie są grupami integracyjnymi a jedna to zespół rewalidacyjno - wychowawczy. Placówka jest zorganizowana w taki sposób, iż liczba dzieci przypadających na jednego nauczyciela nie przekracza 12, a cała grupa nie jest liczniejsza niż 25. Dzieci uczą się i bawią pod kierunkiem tych samych, nie zmieniających się co pewien czas nauczycielek. Cała kadra pedagogiczna dba o swoje doskonalenie zawodowe i podnoszenie jakości pracy z dziećmi. Systematycznie uczestniczy w różnego rodzaju kursach, szkoleniach i warsztatach, co udokumentowane jest w aktach osobowych nauczycielek.
Przedszkole funkcjonuje zgodnie z ustawą o systemie oświaty i zarządzeniem Ministra Edukacji Narodowej i Sportu w sprawie prowadzenia placówek przedszkolnych.
     Dbając o wszechstronny rozwój osobowości dziecka korzystamy w roku szkolnym z różnych programów zgodnych z Podstawą Programową Wychowania Przedszkolnego. Praca z dzieckiem opiera się na:
- programie wychowania w przedszkolu;
- programie „Dzieci głęboko niezrozumiałe” M. Kwiatkowska.
Dodatkowo uzupełniamy programy:
- elementami technik i metod: Gruszczyk - Kolczyńskiej, Bogdanowicz, Orffa i Labana, kinezjologii edukacyjnej, psychostymulacyjnej metody rozwijania mowy i myślenia, wybranymi elementami z programu Polskiego Stowarzyszenia Pedagogów i Animatorów „Klanza”.
Pracujemy również w oparciu o opracowany samodzielnie:
- plan rozwoju placówki;
- miesięczne plany pracy dla poszczególnych grup;
- innowację pedagogiczną „Zdrowy, czyli szczęśliwy”;
- innowację pedagogiczną „Cztery pory roku” (program zajęć plastycznych w grupach integracyjnych);
- indywidualne programy pracy z dziećmi z dysfunkcjami rozwojowymi.
     Fundamentalną zasadą pracy w naszym przedszkolu jest oparcie się na przeświadczeniu, iż dobre przedszkole to takie, które wspiera dzieci nie tylko w ich rozwoju intelektualnym, ale przede wszystkim emocjonalnym i motywacyjnym. Rozwija tym samym ich inteligencję skrystalizowaną, czyli wszystkie zdolności powstałe w wyniku zaangażowania inteligencji płynnej w rzeczywiste działania. Robimy wszystko, aby nasze przedszkole było miejscem pomagającym dziecku radzić sobie z problemami poznawczymi, motywacyjnymi i emocjonalnymi. Wynika to ze świadomości, że kształtowanie motywacji do uczenia się, koncentracji, śmiałości i odwagi zwracania się o pomoc do nauczyciela to zadania przedszkola równie ważne jak tworzenie warunków sprzyjających rozwojowi intelektualnemu, zwłaszcza w przypadkach dzieci o zróżnicowanych potrzebach edukacyjnych.